tisdag 13 januari 2009

Bajskorvsskinn

Hämtar Fina Furan på dagis idag, och upptäcker att han lagt sig till med blåtira.
-Vad har du gjort med ögat? undrar jag.
Sonen berättar att det är en pojke som klöst honom för att han inte gillade att Fina Fyran kom ner på deras avdelning.
-Sa du till någon vuxen då? frågar jag med illa dold oro.
-Nä, jag hann inte. För när jag skulle göra det så sa han att jag var en bajskorv!
-Vad gjorde du dådå?
-Jag sa att om det var någon som var bajs så var det han, för vet du han har liksom brunt skinn, mamma.

Och då blir jag mållös. Vad säger man just i den sekunden?
"Man ska inte prata om människors hudfärg" eller?
Nä, det var svårt. Jag önskar jag kunnat hittat på något bra där just då, men stunden rann ut och det enda jag till slut sa blev:
-Människor kan nog bli arga om man säger att de är bruna som bajs.

8 kommentarer:

Snokis sa...

Å vad jobbigt, ingen lätt situation.

Sylvia sa...

Förlåt men jag skrattar så tårarna rinner, stackars dig, vilken knepig sits! Livet utan barn måste vara betydligt lättare att leva politiskt korrekt. Man vill ju liksom att ungarna ska kunna försvara sig, meen... pust, bra svar av dig!

Gäddan sa...

Ja, man vill ju vara så korrekt!
Jag vill ge mina barn en god människosyn, empati och att de kan känna solidaritet med andra oavsett modell sas.
(Och så tyckte jag så klart att det var pinsamt. Jo, det tyckte jag. Hoppades att inte någon hörde, för vad tror de om MIG då? Att vi pratar så hemma? Och så blir jag trött på mig själv, för varför ska jag oroa mig för vad andra tycker nu också, räcker det inte ändå?)

Huskorset sa...

Jag ler också och tycker det du sa var bra. Icke att jag hade funnit mig så väl.

Gäddan sa...

Tack HK. Passar på att gratulera till nya färgen.
Klatchigt och glatt tycker jag!
Bra gjort.

Huskorset sa...

Tackar. :) Ska vänja mig lite ba´.

Isidor sa...

Fy vilken svår!!!

Men kanske man kan prata med Fyran i efterhand? Säga att ja, grabben kanske är en bajskorv, men inte för att han är brun, utan för att han är dum? Tror du kan hitta på tusen liknelser till varför "insidan räknas" och så vidare på ett så att han förstår.

Funkar det?

Gäddan sa...

Isidor: Jag VET att FF inte syftade på att killen var dum för att han var brun. Jag oroar mig inte för hans inställning till olika människortyper, utan mer över att han ska säga såna saker igen när andra hör och tänker "Geez vilka rasse-föräldrar den grabben måste ha!"
Och det kan de väl kanske få tro då.