söndag 8 februari 2009

Hej på ett tag.

Hej.
Nej det är inte bra här.
Jag har fått hjärnskakning tror jag. Inte någon sån där skojlustig stress-värk utan alldeles som på riktigt.
I fredags satt jag på toaletten på morgonen med småbarnen runt benen. Mannen var på väg till jobbet lite för sent eftersom han låtit mig sova en sväng längre än vanligt och möjligt. Kvällen innan hade jag mot alla odds varit ute och förlustat mig en sväng med min bäste vän arkitekten och hans vänner från den akademiska världen. Vi drack en del visningsvin och åt en sen tallrik musslor på Sturehof, men annars var det inte så mycket bevänt med något matintag för min del. Och om det är något man får äta upp, så är det när man hungrat för länge.
Själv var jag i uselt skick redan som det var, en vecka av diger jävla hardcore-influensa och fyra kilo lättare på överansträngd mammasträng; och så satt jag där på toa som en urvriden trasa.

Sen minns jag inte något mer förrän jag vaknar upp i slutet av vår trappa. Fina Fyran står böjd över mig och undrar: -Varför ligger du här? Hörde du vad det var som dundrade?
Det var jag som trillade de två våningarna rakt ner utan att ta emot mig, om man inte räknar med ansiktet som smashas mot väggen i första svängen och ger mig en blodutgjutning i pannan, svullen näsa, spräckt överläpp och en munhåla full av blod.
I nästa sväng måste jag gjort en kullebytta av något slag, för min ena underarm är skrapad, båda låren blåslagna, knäet ömt och värken som strålar från nacken och ner i ryggen känns värre än att uppleva alla mina fyra kejsarsnitt på samma gång. Huvudet dunkar, det har fått sig ett par ordentliga smällar mot trappstegen innan det lagt sig tillrätta uppochner.

Sen dess har jag bara sovit. Sovit och när jag varit vaken tackat min lyckliga stjärna att det inte satt en liten kotte på armen när jag föll. En liten sjumånadersbebis till exempel, för då vet jag inte om jag orkat leva mer.
Kära kusinen morrar över telefon från Myllan: -Nu ser du fan till att ta det lugnt, hör du det?! Nu vilar du dig och ser det här som ett tecken på att din kropp måste få ta det lugnt!
Så det ska jag göra. Vila. Idag också. Imorgon är det ju vardag igen. Imorgon måste alla åka till jobbet och även om jag ska vara hemma så känns det som om jag skulle behöva något helt annnat. En liten mamma till exempel. En mamma som klappade om och la sköna filtar på täcket när man vilade. Som sa att man inte behövde tänka på något mer i hela världen, att allt skulle bli okey och att om man bara sov en stund så skulle man få nyponsoppa med mandelbiskvier sen.
Eller kanske en storasyster som bara kom och tog över. En som packade upp sin resväska och lekte med småbarnen, lagade mat och satt på stortjejernas sängkanter ett par kvällar.

Tills jag kom i fatt. Tills jag varit hos läkaren och tagit prover. Tills det inte längre kändes som att jag höll på att dö av huvudvärk/trötthet och allmän spak-ma.
Tills dess får ni klara er utan mig ett par dagar.
Tror jag.

12 kommentarer:

Godiva sa...

Men söte jesus!

Jag önskar verkligen jag kunde packa en resväska och leka storasyster ett par dagar, men nu måste jag tillbaka till Hell's Farm i morgon bitti och jobba med det kaoset hela veckan. Fan.

Säg till om du kommer på nåt man kan göra på distans! Svårt att hjälpa till att hämta på dagis och sånt...

Stor kram!

Sylvia sa...

MEN HERREGUUD!!! Ligg still och krya på dig. Tusen cyberkramar och massor av sympati!!!

Mrs Li sa...

Men kära nån! Stackars, stackars dig!! Oj, oj, oj vilken otäck olycka.

Stor Varm Kraaaaaaaaaaaaam

Anonym sa...

Gode tid! Har gjort något liknande och är fortfarande glad att jag lever...
Krya för allt i världen på dig!

Huskorset sa...

Åh, käraste, käraste nån!
Gud, att du lever.
Ligg och läk för höge Farao, tag hand om dig och känn varma tankar strömma ner från ett snöigt Sundsvall.

[attle] sa...

Åh herregud!!! Nu vilar du så gott det går. Vilket fall. Vilken tur att du lever, vilken tur i oturen. Du kunde ju för fan ha dött!
Krya på dig.
Kram

[attle] sa...

Åh herregud!!! Nu vilar du så gott det går. Vilket fall. Vilken tur att du lever, vilken tur i oturen. Du kunde ju för fan ha dött!
Krya på dig.
Kram

[attle] sa...

Du ser. Jag blev så upprörd att jag var tvungen att upprepa mig.
Sorry. :-)

Gäddan sa...

Tack för alla kommentarer! Tack Lovely G, du är verkligen någon att håla i handen när åskan går. Lycka till själv idag!

Sylvia, Mrs Li:Det värmer med kramar, även om de kommer från cybervärlden. Tack.

wettexvarlden: Skönt att höra att du överlevde och verkar må bra idag iaf. Och lite skönt att inte vara ensam om att vara ett klant-arsle/jävligt utarbetad kvinna.

Huskorset: Jag känner snövärmen sprida sig! Tusen tack!

.attle.: Message recieved! Jag vågar inte tänka så mycket på vad som kunde hänt, men det är svårt att låta bli. Jag försöker ta det lugnt dock, huvudvärken och bultandet i kroppen häger kvar. (Men pannan har nu övergått i en väldigt spännande gulgrön-nyans)

Idag känner jag mig säker på att jag kommer att klara mig. Känner mig fortfarande svag och yrslig, mörbultad och allmänt slutkörd. Men det kommer att bli bra. Det måste det. Har försökt nå vårdcentralen också, inte ika stor framgång där, men vart tusan ska man annars vända sig?

Hemliga damen sa...

Akuten. Tveklöst. Det är inte bara med barnen man behöver ta det säkra före det osäkra. Speciellt inte när du varit med om det där osannolikt hemska. Kroppen må väl vara hänt, men skallen tycker jag du ska kolla upp. Jag läste ditt inlägg igår och har drömt om dig inatt, gaa - jag får nästan panik bara av "tänk om..." tanken. Hoppas nu för allt i världen att du får lite respit i tillvaron.

Hemliga damen sa...

Vad hände med dig...?

Söderberg sa...

hon är på retreat för att vila upp sig

datafritt