onsdag 18 februari 2009

Sluta hyckla!

En sak som jag inte riktigt kan ta på allvar är alla som nu är helt rabiata över hur dunindustrin behandlar sina arma fåglar. Jag menar, hur trodde folk att deras fluffiga vinterjackor egentligen blivit till? Genom klädkloning? Eller hoppades man på att fjädrarna plockats i skog och mark från glada vilda gäss som tappat dem i något lyckosprång? Eller att varje gås bara plockades när den slaktats, hur lönsamt skulle det vara?

Till alla er som uppbringade ett ramaskri ur era vrångstrupar när ni såg Kalla Fakta härom veckan, har jag bara ett tips: För att i framtiden slippa råka ut för dessa missödes-chockar kan ni kallt räkna med att _alla_ djur vi människor utnyttjar i någon slags industri (Kött/skinn/päls/ägg osv) har det jävligt illa. Riktigt jävla, fucking BAD! Tänk dig din värsta mardröm och multiplicera den x gånger så kanske du kommer i närheten av vilket pris djur betalar för att ni/du/vi ska kunna njuta av deras kroppsfrukter.

Ifall det finns grader i helvetet så har gässen i dunfabrikerna det nog ganska ljummet om man jämför med de schäfrar, katter och tvättbjörnar som varje dag flås levande i Kina. Ofta lever djuret en och annan halv minut efter att ha fått sin hud avsliten och blivit slängd i sophögen bland de andra satarna. Pälsen blir till kläder, skor och leksaker som säljs över hela världen, bl a hit.

Och den där luddiga gosiga kanten runt din kanadensiska gåsjacka kommer just från landet Kanada. Pälsen däremot kommer från en präriehund som fångats i en rävsax eftersom det är så man jagar dem, helt lagligt. Där får de sitta fastnaglade in till skelettet tills jägaren, inom ett par dagar om jycken har tur, kommer och vittjar fällan och skjuter hunden.

Jag blir outsägligt trött på att människor beter sig som att det är ok att shoppa prylar i någon typ av hävdad god tro; att man på fullaste allvar menar att "det hade jag inte någon aning om", när egentligen var eviga smartarsle kan räkna ut med r*ven att djurindustrin inte tar någon som helst hänsyn till smärta, etik och naturliga beteenden.

Den som alla andra industrier styrs och drivs enbart av stålar.
Basta.

9 kommentarer:

Snokis sa...

Jag trodde faktiskt att man tog dun från döda fåglar som ska ätas upp. Lite naivt kanske.

Gäddan sa...

Snokis: I den bästa av världar vore det så. Precis som att kaninskinn inte kommer från kaniner vi äter upp utan från de som "odlats" enbart för skinnets skull. De vi äter har inte päls som duger att använda.

Jag är inte någon vegan eller ens vegetarian längre. Kanske kastar jag sten i glashus. Men päls bär jag inte, och jag försöker att alltid äta ekologiskt för att det känns lite bättre. Men sen måste jag krasst erkänna för mig själv att alla djurprodukter jag väljer att konsumera har kostat ofattbart lidande.
Svårt.

Gäddan sa...

Och med "vi" som äter kanin, menar ja människan, för jag äter det icke.

Mrs Li sa...

Jag gillar när du tar i, när du glöder på bloggen! Bra skrivet och sant. Det svåra är att acceptera sig själv som högst upp i näringskedjan.

Jag är inte heller vegitarian. Någon päls vill jag inte ha. Krav- märkt kött inbillar jag mig är lite bättre.

Mrs Li sa...

VEGETARIAN rättar jag mig och skämms på mig...

Godiva sa...

Hyckleri eller inte, jag är glad att lampan för en sekund riktas på ett av alla områden där människan tar sig orimlig rätt över djuren.

Jag hade inte en aning om att fåglarna plockades levande på sina dun, så jag är 'glad' att ha fått veta det.

Sen förstår jag precis vad du menar i din frustration om att vi borde veta bättre... och ta mer ansvar i vardagen för vår konsumtion...

Gäddan sa...

Godiva: Ala lampor som riktas mot djurhållningen är bra, det jag reagerar mot är att det verkar vara ok att handla grejer och prylar ända tills man blir skriven på näsan med akta om hur det faktiskt ser ut. Att ansvaret för utnyttjandet av djur inte är vårt som konsumenter utan enbart tillverkarnas. Lite snett tycker jag.

Anonym sa...

Jag trodde också att dun var en sk biprodukt. Att man kunde plocka en levande gås och sedan vänta på att det skulle väva ut igen hade aldrig ens slagit mig!

Gäddan sa...

Lotta: Nej det är faktiskt helt absurt. Men lönsamt, tydligen.