onsdag 4 februari 2009

Karriärsplaner 1

I nästa liv ska jag förverkliga min hemliga jobbdröm; jag ska köra snöskottare. Eller vad det nu heter. Snöplog kanske? 
Jag ska i alla fall sitta i en sån där liten hytta på fyra hjul och köra runt som en pil när snön fallit och sjasa bort den från gator och cykelvägar.
Det verkar så härligt att vara därinne helt för sig själv. Kanske har man med sig en termos med något rykande, och en trave mackor som man kan tugga i sig vid behov. Kanske lyssnar man på radio i såna där hörlurar som byggjobbare har. Kanske har man torgvantar på händerna, ni vet såna med avklippta fingertutor som Hebbelilles pappa Albert alltid hade. Vad vet jag.
Och så sitter jag och gasar runt och gör så himla fint.
Inte en enda kant lämnar jag oskarp, inte den minsta driva låter jag ligga felplacerad. Knivvassa hörn och släta vägar lämnar jag och skottaren efter oss. Smörhala gator sandas till alla lårbenshalsars stora tacksamhet och inte någon endaste ska få sin bil instängd av en driva.

Tills framtiden kommer kämpar jag vidare i barnomsorgsträsket.

5 kommentarer:

Söderberg sa...

ho ho!
Du skulle vara grym i snösvängen!

Hemliga damen sa...

Du skulle definitivt behövas i min landsända idag. Välkommen, när du vill!

Anonym sa...

hihi, vilken underbar tanke!!

Tack för underbar läsning:-)

Isidor sa...

Efter att ha kört en del traktor i min ungdom, kan jag berätta att man tröttnar rätt fort. Det tar ca 1/2 upp till några timmar, beroende på hur varierat körandet är. Jag tror att du skulle gilla det ett par timmar.

Gäddan sa...

Isidor: Din glädjedödare! Men jag drömmer vidare.... Glatt ovetandes om hur trist det kan vara.