måndag 23 februari 2009

Snöuppror

En sak som irriterar mig till vansinne är hur snöröjningen prioriteras!
Varför plogar man _först_ vägarna egentligen?
Vad är det för omöjlig logik att röja något som redan funkar?
För visst skulle en bil som gått igenom besiktningen kunna köra runt i 15 cm snö, eller?
Vet ni hur det är att köra syskonvagn på en oplogad trottoar med samma djup + skitet något nöt skofflat bort från gatan?
Svar: Ett helvete.

Så medan jag och gubbarna med rullatorerna, tanterna med svaga lårbenshalsar och stackarna i rullstol, stretar på den snöfyllda trottoaren, sprätter lastbilarna, Volvomonstren, stadsjeeparna och Mazdorna förbi i sin släta gräddfil.
Det värsta är när man ska korsa vid ett övergångsställ. Då måste man först släpa vagnen över snödrivor höga som Kebnekaise och sen hoppas på att inte blir överkörd innan man hunnit lyfta ekipaget över Treriksröset på motsatta sidan vägen.

Börja för tusan gubbar med att ploga TROTTOARERNA och cykelbanorna!!!!!

5 kommentarer:

Anonym sa...

men om de börjar ploga trottoarerna kommer det ju likförbaskat snö på dem när de sedan tar gatorna.... Eller tänker jag fel?

Hej hopp!

Jag tycker arbetssökande kunde haft snöskottning (och bortfraktning av snön) som uppgift när snön fallit. Menar verkligen inte detta som något nedlåtande skitgöra! Nej, snacka om att deras jobb skulle uppskattas.

Och varför har ingen som arbetsuppgift att packa matkassar när man storhandlar (som i USA) ? Det skulle också uppskattas.

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Kanske har stat och kommun en dold agenda som syftar till att träna upp ben och armmuskler på barnvagnsförare, rollatorkasare och rullstolsåkare? ;)
Min käre far som också var hjulbent körde på vägen i ren protest. Livsfarligt.

Isidor sa...

Men SNÄLLA, Gäddan. Nu får du väl ändå ge dig.

Föräldrar med barnvagnar kan väl AAAAALDRIG bli lika viktiga som mödrar med barn. Eller cyklar. Att cykla är ju något man gör till stranden två gånger om året. Inte behöver man väl ploga cykelbanor? Det räcker att hälla ut lite sand i snön där. Så att den kan sjunga genom slasken på dagen, så att man kan vara säker på att det är glansis på morgonen. Om man gör något alls.

nejdu. Du får allt sluta med dina konstiga hippie-fasoner och börja köra bil till konsum du också!

Isidor sa...

Och jag menade såklart:
"Föräldrar med barnvagnar kan väl AAAAALDRIG bli lika viktiga som fetton i bil".
Såklart är det så att de som bestämmer ordnar för människor de kan ascociera sig med.

Gäddan sa...

Anna: Hm. Det har jag inte ens tänk på. Sant, så sant!
Angående de arbetssökande som snöskottare så tror jag på idén.

Wettex: Ja, det är ju lite bra för mig eftersom jag inte varit på boxningen sen Dackefejden, så all träning är just nu bra träning!

Isidor: Ja ja. Jag lovar att bättra mig! Promise!