måndag 3 november 2008

Veckans bästa nyhet 2

Härom dagen fick jag reda på en sak som kom att skaka mig ända in i själen.
På någon av slask-kanalerna (Typ 5an) går ett program som heter "Du blir vad du äter".
Programmet leds av en sällsynt sarkastisk människa som vad jag trott, trots allt varit ganska välbehållen för sina 50 bast; det har man ändå fått ge henne.
Men så i veckan fick jag reda på att lilla personen i fråga knappt är 40 fyllda!

Då måste jag genast ställa mig och andra frågan:
Om jag genom att utesluta allt som har med glädje och gott att göra ur min kost resten av livet, kommer att se ut som en gammal huld tanta om åtta år -är det då värt det?
Är det värt att börja vareviga dag med att dricka olika vidriga juicer som centrifugerats ur gud-vet-vad för äckliga stubbar och gammal blast, bara för att förvandlas till en förtida tant?
Är det värt att inte få dricka kaffe, äta yoghurt, entrecote, lakrits och glass för att bli en sur bitter veta-bäst som i alla fall kan kosta på sig att klanka på andra som inte pallar leva lika... låt mig kalla det 'alternativt'?

Mitt svar måste bli NEJ.
Hellre gör jag i så fall en Iggy Pop och lever på sprit, heroin och cig vilket verkar konservera kroppen till en evig slängig tjugo-någonting.
(Man får väl ändå tro att livet som rockstjärna genererat lite lajbans -till skillnad från gammel-apans. I första fallet blir det ju garanterat lose-lose)