måndag 24 november 2008

Nyordning!

Nej!
Stopp, jag drar i bromsen!
Låt mig bringa lite ordning i logiken här.

Det lackar mot jul och mormor, farfar, faddrar, fastrar och mostrar plus övrigt löst folk börjar ringa och undra vad barnen önskar sig i julklapp.
Ska det vara nödvänligt? Ska det vara "barnens högtid" i år igen, var det inte det vi gjorde sist, och alla andra jäkla år innan dess?
Varje dag är det barnens dag hemma hos oss. Precis som det ska vara, antar jag när man förmerat sig och därmed inträtt föräldraland. Varje middag lagas med hänsyn taget till de sex dvärgarna som bor här. Var enda liten surt förvärvad krona av mina föräldrapengar går rakt tillbaka till min arbetsgivare; barnen.

När annars funkar det så, gör ni likadant?
Alla kassabiträden, plockar ni ut er lön från bankomaten och tar med till jobbet för att lägga i dagskassan? Ni som jobbar inom vården, shoppar ni loss för hela månadskosingen på Apoteket och proppar in i medicinförråden på jobbet; tillbaka i arbetsgivarens maskineri?!
Nä, kunde just tro det, men så går det med min lön.

Därför vill jag nu höja rösten och kräva:
I år firar vi julen för de vuxnas skull! Detta året skiter vi i barnvänliga prinskorvar och annat jolmigt jox och spetsar in oss på de riktiga delikatesserna på julbordet (Grisfötter, rökt ål, inlagda specialsillar, långkål osv). I år struntar vi i att köpa grejer till ungarna och handlar bara till oss själva och varandra. Vi som kan värdesätta prylar på riktigt! Skit i Legot, singstar-spelen och Polarn och Pyret-brallorna, nästa år är det ändå glömt/trasigt/för litet.

Istället följer här en lista på saker JAG önskar mig:
1. Dyr knopphylla till hallen
2. Stelton-kanna i aluminium
3. Träningskläder i bambu
4. Pläd i naturmaterial från Klippans yllefabrik
5. Ny vinterjacka, det var ju ändå fem (5) år sen jag köpte denna på Po.P-rean
6. Fotobok av David Lachapelle
7. Yogamatta
8. Lyxiga duschtvålar och bodylotion
9. Svarta strumpor strl40
10. Fårskinnstofflor
11.Yllepolo från FilippaK
12. Långhårig fårskinnsfäll, grå
13. Guldörhängen
14. Ny länk till mitt armband med alla berlockerna

Se där.
Vad önskar ni er?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen tanke på att sälja två av barnen?
Jag har en, och skulle gärna vilja ha två till.

Söderberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gäddan sa...

Du får skriva in det under "vad önskar ni er" så återkommer jag efter en stunds funderingar...

Snokis sa...

Jag har också storlek 40. Vilket märkligt sammanträffande.

Huskorset sa...

Träningskläder i bambu???

Annars: Det här gillar jag. En strålande idé. Jag är med. Och jag önskar mig:

*En inomhustrappa ner i källaren.
*Sådana där fina stickade vantar med små pärlor och långa ska de vara så de går upp över handleden.
*Jag vill också ha guldörhängen! Ringar, ganska stora.
*Vad fan som helst i fårskinn, det är kallt i vårat lilla hus.
*Fred på jorden
*what the heck, jag tar ett par leotards i bambu jag med.

Merry Adult-Christmas!
(det lät nåt det)

Godiva sa...

Leotards i bambu?!!

Jag är helt med annars!

Gäddan sa...

Ja alltså bambu-kläder är världens grej. Det är mycket lättare att odla bambu än bomull (Som borde förbjudas egentligen) och kläderna andas och torkar därmed fort.

aabh: Nej. Jag måste vara ärlig och säga det rakt ut: nej.
En klok människa sa en gång att 'hur många barn man än har har man aldrig något att undvara'
Jag tycker det stämmer bra 98% av min vakna tid. Men fånga upp mig vid kassan på Konsum en svettig dag nu i julhandeln med tre vrålande småglin i hasorna så kanske det är annat ljud i skällan...

Gäddan sa...

Snokis: Jag började på 39, men de senaste gångerna jag väntat barn har mina fötter expanderat och vuxit så till den grad att de aldrig blivit sig lika.
Så nu har jag faktiskt 41 i skor!
170 lång och 41 i skor, då står man jävligt stadigt!

(Men strumpor vill jag ha i 40, så de sitter på)

Huskorset sa...

Jag har haft stl 41 sedan jag var 14. Två ongar senare förnekar jag, det för alla kostymörer solklara faktum, att jag egentligen drar 42 i skor.

Ungar är för härliga, va´?

Anonym sa...

och din syster från den skånska myllan önskar sig en yogabok. kan även tänka sej en lya på söder. eller gamla stan. no problems.
ses under granen sistahh!!!

Gäddan sa...

Hm. Vad sägs om friggebod på tomten?
PÖSS!

Anonym sa...

ja ja
du vet vad du får iallafall
typ ett nytt dammsugarmunstycke och strumpor

Gäddan sa...

Jamen strumpor står på min önskelista så då kammar jag i alla fall inte noll.

Söderberg sa...

nä visst
så kan man ju se det