torsdag 6 november 2008

Vinterskor på universitetsnivå

Helt ärligt, jag vet inte vad era barn gör på vintern och jag vet definitivt inte vad skotillverkarna tror att barn över huvudtaget gör på vintern, men måste man verkligen ha civilingenjörsexamen för att skaffa vinterkängor åt sina ungar nu förtiden?

Och uppriktigt nu; hur ofta är era ungar ute och leker i minus trettio grader? För det var vad dojjorna klarar av. Trettiogradig kyla och med foder av ett material så avancerat att typ NASA använder det i sina rymddräkter.

Det är säkert skitbra grejer, men istället för att betala niohundra spänn för en sko så högteknologiskt finslipad att designern snudd på fått Nobelpriset i fysik, så vill jag ha något lite mer lagomt.
En stövel som går att torka i torkskåp (det klarar inte tusenspänns-skorna), som tål minusgrader (nej, gummistövlar gör det inte), är varma och som andas. Ska det verkligen vara så jäkla svårt?

Kanske är det så att andras barn verkligen tillbringar jullovet i Himalaya och därför behöver de här superskorna.
Mina barn däremot åker typ ac-varm bil till parkleken i Gubbängen. Så äventyrligt lever deras små fötter.

5 kommentarer:

Millan sa...

Ähh, du gör som jag. Låter någon annan köpa de svindyra Himalaya-kängorna. När deras barn sedan slitit ut dem obetydligt, köper du dem på second hand för halva priset. Förresten, parkleken i Gubbängen? Jag huserar i Tallkrogen. Du med måntro?

Gäddan sa...

Bra där! Jag gillar också 2nd hand. Gärna Tradera!
Jag huserar lite mer söderut, det börjar på f, fast samma linje...

[attle] sa...

mhmm, rocket science-skor till alla Sveriges barn!
Jag är glad om de är helt vattentäta, eftersom det är det största problemet egentligen. Viking har prisvärda svarta kängor som Intersport brukar ha för femhundringen, men det är ju fortfarande femhundra kronor. Mycket pengar. Men tradera är guld. Kolla ut storlek i butik, fynda på tradera :-)

Snokis sa...

Navigator allvädersstövlar. De är billiga, tål väldigt många minusgrader och går att tvätta i tvättmaskin. Borde funka med torkskåp också.

Gäddan sa...

.attle. det blev Vikingskor för halva barnbidraget att bära när snön ligger vit.

Snokis: Det blev Navigator för alla de andra dagarna.