tisdag 24 mars 2009

Prestationskrav

Åh vad jag har ångest idag! Pluggångest!
Jag har återupptagit mina studier som jag höll på med när jag jobbade. Då gick jag i skolan en kväll i veckan och pluggade på halvfart. Det gick bra. Trots mina krav.
Jag kan inte låta bli att plugga som ett as, jag kan inte förlika mig med tanken på att inte bara ha MVG:n i alla kurser.
Så det fick jag.
Sen gjorde jag uppehåll när vi fick LillaArg, LitenSpäd och fram tills nu.
Nu när vi renoverar, skolar in på dagis, ska flytta och jag är hemma med en spädis. Då tyckte jag det var en fenomenal idé att börja läsa igen. På full-fart, distans.
Så nu sitter jag efter att barnen lagt sig och deltar i diskussioner på vårt skolforum om uppgifter vi fått, läst och skrivit. Plöjer böcker och gör läxor. Roligt, och lite knepigt.

Det skulle var så himla skönt om jag kunde låta det få vara så; roligt! Om jag kan acceptera ett G på just den här kursen, just nu när det är så himla mycket runt omkring -det hade varit toppen! Ett G skakar jag fram ur min rockärm, fiser ur mig i en handvändning, fixar i ett nafs.
Inga analysuppgifter, uppsatser och fördjupningsfrågor som krävs för MVG. Bara en handfull platta studieuppgifter som man kan läsa sig till i hänvisad litteraturlista. Lätt som en plätt -och skönt!

Men jag vet inte om jag klarar av att ta det lugnt! Vet inte om jag klarar att inte vara ambitiösast, högpresterande och djuplodande. Jag klarar kursen, visst. Varför är det så svårt att nöja sig med något rimligt som inte kräver blod, svett och tårar?
Hur fasen ska jag tänka?

3 kommentarer:

Isidor sa...

Ett sätt att tänka, som kan rädda dig är att vara lite sur.

Ingen betalar dig för ditt mvg. Den som bara har ett G och fiser ut uppgifterna, får lika bra betalt på sitt jobb när han/hon får ett, som du, som hade mvg på allt. Inge kommer någonsin att titta på ditt mvg.

Ett mvg är BARA för din egen skull, och BARA för att du ska kunna säga till dig själv att du är så djävla duktig. Vi vet alla att du är så duktig, och berättar det gärna vilken dag som helst, så vad gör dig lyckligast? Sömn och tid med dina fina barn, eller ett MVG?

Se till valet: sömnochbarn eller MVG?

Gäddan sa...

I rest my case.
Tack, gode Isidor. Nu ser jag klart.

Hemliga damen sa...

Isidor. Det måste vara ett geni. En sån skulle man ha haft tätt intill sig under hela studietiden.