onsdag 8 oktober 2008

Shut up!

Ibland kommer jag över någon gudsförgäten tidskrift att ögna igenom över en kopp svart när kidsen sover.
Och tanken som slår mig när jag tänker på de där tidningarna är Ordet som alltid dyker upp och som får mig att se rött!
UNNA.

Vad är det för jävla loser-ord? Unna?! Alltid dessa stackars människor som lite motsträvigt ska tacka ja till det goda i livet genom att "unna sig".
"Unna dig en stressfri vardag"
"Lär dig att unna dig det goda i livet"
"Vällagad mat att unna sig hela veckan"

Fy fan vad jag vill kräkas på såna artiklar; har vi inte kommit längre än så?
Istället för det där vidriga ordet vill jag att folk ska lära sig att KRÄVA!
Självklart ska man kräva "en stressfri vardag" och "vällagad mat".
Kräv och skrik, bråka och hytt med knuten näve.
Men låt "unna" dö en snabb död och begravas i glömska.
Amen.

(Möjligtvis kan jag tänka mig att man får använda ordet i riktigt dekadenta och icke rumsrena sammanhang, typ "Unna dig knark". Men att "unna sig" mat, choklad, sovmorgon; give me a break!)

3 kommentarer:

Anna sa...

Håller med.

'Unna' måste vara ett SVENSKT ord, det säger allt.

Gäddan sa...

Min lillebror sa alltid "nunna" istället för unna när han var liten.
Precis vad det handlar om; det religiöst asketiska!

Nova och lillebror sa...

Det är fan sant. Bra skrivet!