måndag 20 oktober 2008

Drömkåken

Lite titt som tätt kikar jag in på Hemnet för att kolla lite på hus vi absolut inte har råd att köpa, alternativt hus vi har råd att köpa men absolut inte vill ha.
Jag tycker det är så spännande att titta på bilderna av människors hem; det är som om man tjyvkikar genom ett nyckelhål. Jag granskar folks sängöverkast, duschdraperi, krukväxter, tavlor, hatthyllor och prydnadssaker (Så förbannat trist är det med den där avskalade mäklartrenden som råder; allt ska plockas undan och inget får man längre se och snoka del av).

Oftast tittar jag på hus som är byggda på 50-60talet. För fan vad man kunde bygg hus då!
Alla som sitter i sina nyritade kataloghus med gipsväggar man smällde upp på en helg må rasa när jag skriver detta -men inte en dag skulle jag vilja leva i en sån kartongkåk. Hellre döden dö än tvingas leva i ett "Trivselhus" från i fjol!

(Ge mig ett unket hus med radon i betongen så jag vet att jag lever! Ge mig mexitegel och gillestugor, korkiplast-matta och gula toastolar. Hiva över en planlösning från 62 så jag slipper läsa trams som "master bedroom" "centraldammsugare" och "klädvårdsrum". Och kom för bövelen inte och snacka med mig om olika ventilationssystem, livet på en pinne för mig är hederligt självdrag.)

Jag tror att jag vill flytta.
Men vart?

7 kommentarer:

Huskorset sa...

Inte jag heller. Brrrrrr nä fy fan.

Godiva sa...

Trä. Trä. Trä.

Sten.

Betong är bra också.

Gips och plywood gnager i huskärlekskänslan.

Gäddan sa...

Skönt med lite medhåll. Man blir så varm i hjärtat då!

Men nu vet jag inte om jag vill flytta längre. Jag gillar ju vårt hus.

Ambivalent var det här!!!

Söderberg sa...

till Älvsjö?

[attle] sa...

ja, vart är den stora frågan. Vi tycks titta på samma hus du och jag :-)

Gäddan sa...

Ja, men vad ska man prioritera?
Nära dagis, stan, skogen, tunnelbanan, jobbet, sjö/hav, affärer ja... Hur f-n ska man tänka?

[attle] sa...

men man vill ju ha allt det där nära. Finns inte det menar du? Billigt också förstås. ;-)