lördag 16 augusti 2008

Hylla Mylla.

Åk så långt söder ut du kan komma innan folk börjar säga halvfjerds.
Där växte jag upp.

Vi hade det största jävla landet i området.
Inte bara för att vi var många snorungar i familjen, utan för att min pappa helt enkelt visste ett och annat.

Hur man odlade potatis, lök, frukt, bär, svartrötter och jordärtskockor åt en självförsörjande sexmanna-familj till exempel.
Min mamma visste hur man slapp köpa saft, sylt, äppelmos och pulvermos.
(Det är nog det enda framgångsrika samarbetet de haft)

Detta utspelades på den tiden tiden då alla skulle äta frys-pommes frites och micromat.
Annars var man hopplöst omodern och bakåtsträvande, ja rent av "lite himifra".

Jag tycker det är synd att min pappa aldrig fick uppleva det han skulle fått om han fixat det där käket idag:
Idel hyllningar, ryggdunkningar och gamman; han skulle vara kungen i matporrträsket.

Jag skulle unna honom det.

Inga kommentarer: