torsdag 29 oktober 2009

Hjältar och horor

Det drar ihop sig till Halloween -hurra!
Jag älskar Halloween, en anledning att klä ut sig, pyssla och proppa i sig godis måste man ju bara tycka om.
Glad i hågen gick jag därför till Leksaksaffären för att köpa kostymer till Små Kidsen.
Fina Fyran önskade sig egentligen en Scooby Doo-dräkt, men eftersom det var stört omöjligt att hitta samt att mina syprylar är magasinerade, fick han nöja sig med annat.

Om man fötts med stake i fysiologisk bemärkelse, fanns det en väldans massa coola spökgrejer att välja på. Skelett, liemän, dödskallekrigare, sjörövarkapten, demon osv.
Alla såg väldigt läbbiga ut, svarta och definitivt heltäckande.

Om man dragit nit-lotten i maskeradlotteriet och tvingades införskaffa tjejgrejer, kunde man välja på pumpaklänning, vit häxklänning, spindelfeklänning, "läskiga naglar" och långhårig djävulsperuk.
Gemensamt för dem alla var att de såg ut som kläder direkt från stritan.
Kolla själv:

http://viewer.zmags.com/publication/5619a2a8#/5619a2a8/4

Klart att tjejer också kan köpa grejer som Darth Vader-dräkt och Batman-kostym, men kan man verkligen inte erbjuda dem _några_ kvinnliga karaktärer att apa sig som -förutom halvnakna, hårdspacklade, porr-peruksprydda hor-våp?
Kalla mig sur-kärring, men är det bara jag som tycker det känns lite väl tidigt att klä ut mina döttrar till fnask innan de slutat med napp?

3 kommentarer:

Unknown sa...

...och jag är ute efter en "snäll" kostym som inte är läskig! Det är inte heller helt lätt att uppbåda

Gäddan sa...

Emma: Lindex har väldigt söta Bamse-dräkter till det överkomliga priset 179 pix.
Då får man byxor, tröja, luva och en burk dunderhonung!
Annars finns ju Pippi Långstrump-kläderna. De finns både på BR och Åhléns.

Mrs Li sa...

Min son ville vara Pippi hela tiden. Vi hade en hemstickad pippiperuk från 70-talet som han ofta hade på sig, på dagis.

Han ville också vara "färg-glad" och ha pippilotter som storasyster.

Dagisfröknarna var myckert störda över detta. Men han stod på sig tills han var klar med den grejen.
Jag satte snällt upp pippilotterna i håret.

Leksaksbranchen har gått åt helvete. Jag håller med dig helt och fullt.

Jag sydde en brandmanskostym och en rymdkostym åt mina. Dom sliter nu kusinerna på.

Man kan ta en gammal overall, ett par gamla utslitna skor och en cykelhjälm och spreja med silverfärg. Hepp! En rymddräkt ;)