fredag 13 november 2009

Se hit blom-experter!!!

Hej.
Finns det någon som kan beskriva för mig:

1. Hur man tar hand om två pelargonier nu över vintern och sen framöver?

2. Hur sköter man en julstjärna så den inte tappar alla blad inom två veckor?

3. Hur är det egentligen med rumsenar, hur ska man sköta dem?

4. Hur mycket ska man vattna hyacinter och amaryllisar?

Använd snälla inte termer som "vattna sparsamt" för det fattar jag inte något alls av.
Jag måste veta typ "vattna tre matskedar varanan dag" eller "dränk under kranen en gång i veckan" och om man skriver svalt betyder det då "ute på balkongen" eller "i ett dragit fönster" eller "långt från ett element"?

Den här julen ska jag inte behöva köpa nya växter varje vecka, basta!
(Har ni andra tips på krukväxter som trivs hos en med askgrå fingrar så mottages de varmt)

8 kommentarer:

Isidor sa...

Samtliga går att köpa i lättskötta plastvarianter.

Eller också kan man säga att de som inte överlever det klimat de vistas i var, enligt Darwin, "never meant to be". De konkurreras helt enkelt ut av kaktusar och det är naturens ordning.

Kommer du på något som inte är för krångligt, så säg till!

Anonym sa...

1. Ställ dem svalt ca +10-12 grader (en del ställer dem helt mörk andra så de får lite ljus) Vattna dem 1 ggr runt jul för att sedan låta dem åter vila och fram till i vår skiftet mars/april (ställ de som stått helmörkt ljust dvs söderfönster) påbörja vattning flera gånger/vecka, känn när det är torrt. En del börjar denna vattning redan i februari. 1-2 dl /planta kanske är rimligt beroende på krukans storlek. Klipp om du vill en liten bit eller vid jorden, det är en smaksak sedan är det bara att vänta på de nya bladen och blomknopparna. Om en pelargon slokar så vill den ha växtnärning, mycket växtnäring kanske varje dag till och med. Jag ställer ut mina pelargoner när det börjar bli frostfria nätter. Lasse Anrell har skivit en bok om pelargoner, läs den. Det finns också lika många råd om pelargoner som det finns sorter =) Lycka till!

Gäddan sa...

Anonym: Tack, underbara fina du! Jag ska genast följa dina mycket utförliga råd; och nu vet jag också vad jag ska skriva upp på önskelistan.
(Jag älskar pelargonier, men har aldrig lyckats ta hand om dem. Nu jädrar!)

Isidor: Jag VET att du är sämre än jag på blommor, så jag skummar bara igenom ditt inlägg ;-)
Kom däremot gärna på en fika -kom om en liten vecka, välkommen!

Anna i söder sa...

Hej!
Det finns massor av lättskötta krukväxter.

Men det är trots allt en fördel att, innan jag tipsar, veta var du vill ha dem.

Brudorkiéer, Phalaenopsis, är trevliga, lättskötta och vackra. Mina friskaste och bäst blommande orkidéer har jag köpt på ICA

Gäddan sa...

Åh vad bra med tips!
Jag vill ha dem i mina fönster. Det är lite svårt att veta vilka väderstreck de ligger åt (Herr P är inte hemma så jag kan fråga), men det är nog typ alla utom norr.

Orkideer hade vi när vi bodde i gamla lägenheten, en gammal funkistrea med dragiga fönster. De frodades som ogräs och jag vet inte hur det gick till. Det kom massor av nya blommor hela tiden. När vi sen flyttade till vårt första hus så dog varenda blomma. Eller de slutade blomma. Efter två år gav jag upp och slängde dem. Allihop.

Jag gillar inte små pytteblommor som gamla mammor har -typ st paulor och sånt krafs. Det är också bra om de inte sticks.

Isidor sa...

JAAA! Jag och den lille kommer så fort alla här hemma är friska, coh deras mor är utkastad till skolan. Lätt att vi kommer!

Godiva sa...

Isidor: Underbart svar!

Julstjärnor måste vara en av de dummaste påhitten nånsin. Fina, ja. Fungerande, nej.

Unknown sa...

Gäddan! Jag fick reda på häromdagen att man inte ska vattna amaryllisen alls tills blomman kommer då ska ska du hälla på lite grand - typ ett snapsglas med vatten...det var allt från gröna fingrar i skåne