måndag 20 april 2009

Spädistiden död och gravad.

Jag plockar ihop alla spädiskläder. Några vänner har fått barn så de tar gärna emot arvegods. Det är skönt att bli av med det mesta, men några rariteter lägger jag i en speciell låda för framtida bruk. Inte eget bruk dock.
Nä, för så ligger landet att här blir det inte några fler barn. Sex barn är den perfekta maxgränsen och jag är nöjd. Nöjd men ändå lite sorgsen när jag står där med små minitröjor och pyttsockar. Kläderna är väl skit samma men vetskapen om att jag aldrig, aldrig kommer att möta en ny människa på det där totala sättet som föräldraskap innebär -ja det är sorgligt.
Och samtidigt skönt.
Jag är lättad över att inte en endaste dag någonsin mer behöva vara gravid. Det borde gå att kriminalisera graviditeter, eller i alla fall klassa dem som tortyr. Och det är ju så klart skönt att slippa.
För hoppningsvis får jag barnbarn om inte så ubermånga år; betänk att jag är 39 den dagen äldsta döttrarna fyller 20. Det känns ju skoj, att kunna få njuta släktträdets dessert före jag går i pension.

Blandade känslor alltså, men nu packar jag ner bebisminnena i en lufttät låda där de kan vila i frid tills den dagen mina barn själva ska bli föräldrar och tar fram den i ljuset.
Tack för mig, hej nästa epok i livet!

4 kommentarer:

Mrs Li sa...

Jag har en sån där låda. Mina föräldrar hade en sådan och mina mor och farföräldrar hade det. jag tycker väldigt mycket om att ha sparat några små trasor från bebistiden.

Och wow!!! att få bli en ung mormor! Grattis till dig och dina framtida barnbarn ;)

Snokis sa...

Om jag räknar rätt nu så fick du tvillingar när du var nitton. Oj.

Gäddan sa...

Tack Mrs Li, jag hoppas jag kommer älska att bli mormor och farmor lika mycket som jag älskat att bli morsa.

Snokis: Rätt på antal år, fast fel på antal barn. Jag fick tre bebisar när jag två veckor före min nittonårsdag. Eftersom jag är paranoid så skiver jag aldrig det magiska ordet tr*llingar i bloggen, för jag vill inte att någon ska googla upp mig.

Sylvia sa...

Grattis och varmt lycka till med nya Epoken!