tisdag 12 maj 2009

Gardiner?


Gardiner, vad är det bra för?
Är det för att hindra dagsljuset att komma in: "Ursäkta, men jag har fått lite för mycket ljus på mig här, bäst att sätta upp en gardin". Eller är det kanske för att man vill visa upp sina påhittiga kreationer i form av fluffigt tyg som samlar damm. Varför ska man smycka sitt hem med loppiga Jysk-stuvar som skymmer utsikten och dödar solskenet, egentligen? Folk sitter barkom sina sjok av chifong och beklagar sig över att de är deppiga. Tacka gardinerna för det när du inte kan insupa ens den lilla skärva sol som vinterhalvåret erbjuder oss.

En del människor verkar vara panikslagna över att någon ska se dem och måste till varje pris skydda sig mot insyn, men jag funderar över vad de är så förbannat rädda för att någon ska se.
Vad gör alla gardinmänniskor bakom ridåerna av bomullsväv och masksinvävda spetsar? Har de swingerspartyn? De kanske gör väldigt mycket snuskiga saker helt enkelt. Eller HAR det väldigt snuskigt hemma och så sätter de upp gardiner så att ingen kan se in.

5 kommentarer:

Snokis sa...

Jag kan ju inte svara för andra människor, men jag tycker att det finns alldeles för många snygga tyger i världen för att man inte ska ha gardiner. Och så handlar det lite om insyn också, måste jag erkänna. Man vill vara ifred, liksom.

Isidor sa...

Många hävdar akustiska egenskaper. Att det inte blir så skramligt.

Men mest tar det ljus och är dumt.

lindawt sa...

vad härligt att det är så många funderingar som orkar välla fram i flyttdammet!
jag håller lite med om gardinerna, är en vetenskap som jag aldrig lärt mig, har haft lite hemlig gardin-ångest sen vi flyttade till hus...

Huskorset sa...

Akustiskt, estetiskt tilltalande.
Men bör absolut konstrueras så de kan dras ifrån ordentligt.
Är min enkla mening.

[attle] sa...

Vårt nya hem kräver gardiner har vi insett. Ljudet. 3 meter i takhöjd, hus byggt 1901. Men, våra gardiner är vita, som väggarna och kommer mest att vara på väggarna liksom. Inte täcka nåt fönster. nej, nej. För jag älskar ljuset! Jag skiter i om nån kan se in. :-)