fredag 25 december 2009

Stora Julafton vs. Lilla Twentyfour

Nu är jag färdig, helt f*cking färdig!

Och då menar jag inte som i "slut som människa och artist" -utan klar!
Alla klappar köpta, inslagna i likadant papper och prydligt parkerade under granen.
I den här familjen är vi nämligen jul-fascister.
Alla paket slås in hemma i samma matchande papper enligt årets bestämda tema.

Vi har haft teman som 'snö och is' 'regnbågs-jul' 'natur-jul' och rött & guld'.
Temat ska prägla hela julen; pyntet, granen, omslagspappren och you name it.
Man skulle ju kunna tänka sig att med sex barn välja att lägga ribban lite lägre.
Att satsa det berömda krutet på annat än julomständigheter.
Men icke!

Hos oss firas Stora Julafton enligt konstens alla regler den 26e december.
Det är inte för att vi ska hinna köpa alla presenter på rean som någon snål-gök gissade, utan för att våra Stortjejer även har en far som gärna vill träffa dem på julen.
För att slippa 'varannan mammas' bestämde jag mig för länge sen att skapa en egen julafton som man aldrig behöver dela.
Skitsmart -och simpelt!

På juldagens eftermiddag kommer Stororna hem.
Då hängs hemsydda och broderade strumpor fram, att fyllas av presenter och godis under nattens nisse-besök.
Innan alla lägger sig på kvällen ställer vi ut gröt eller lite julmat åt tomten och den käkar han opp när han stoppat julklapparna under granen.

Tomten lämnar också alltid ett handskrivet brev till barnen som de läser när de vaknar.
Där står vad som hänt på Nordpolen och hur året varit med nissarna och hur renarna har det.
Vi har sparat alla brev som kommit under åren och framför allt Stortjejerna tycker om att läsa de gamla.
I sju-åttaårsåldern började de att fråga knepiga saker för att syna tomte-bluffen, men det har ändå fortsatt vara en outtalad överenskommelse att han finns.
Jag gillar att mina barn tror länge på tomten!

Julen ska vara magisk och trollsk och full av spänning som inte går att ta på.
Den är tid för sagor, fantasier, förtroliga funderingar och hjärtevarm glädje.
Julen får aldrig bli ett substitut i materiella grejer istället för allt man inte hunnit ge under året i tid, närvaro, tålamod och kärlek.

Jag älskar jul!

3 kommentarer:

Isidor sa...

Ibland tänker jag, att kan man inte hade så som du beskriver det, då kan det vara.

Så som du beskriver det är det inte i min värld av en hel rad olika skäl. I år bidrog ju lite bakterier till att dämpa julstämningen en smula, men ändå.

Det finns inte en chans i helvete att jag skulle kunna få ihop det där. Och jag har knappast mindre tid än du.

Jag gör något fel.

Gäddan sa...

Isidor: Mina julfärdigheter har jag drillat i många år; jag har varit förälder bra många år längre än dig, remember?
Och lika bra som jag är på jul, lika dålig är jag på annat. Fotografera ungskräpet, till exempel.
Men som tur är har jag en väldigt god vän, som är väldigt bra på just det.
Vi har varken förr eller senare fått så fina foton på våra barn som när vi hade dig till granne.
Kom ihåg det -innan du snackar om att "få ihop det".
Man prioriterar annorlunda helt enkelt. Varken bättre eller sämre, men olika!

Varmaste julekramen till dig, frun och de två små. Skönt att E kryat på sig!

lindawt sa...

Hoppas Julen blir precis lika magisk och fin som du hoppas! Kram